Bab 7-Malaysia Yang Berdaulat.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
这课主要是讲
PTM + Sarawak + Sabah + Singapura(过后退出) + Brunei(没有加入) = Malaysia.
Then Indonesia + Filipina反对,就搞出一大堆事情.
Gagasan Persekutuan Malaysia = 把那五个地方gabung起来的cadangan.(dikemukakan oleh Tunku Abdul Rahman)
JPPM*成立untuk mengadakan rundingan* dengan那些地方的pemimpin*.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Matlamat pembentukan Persekutuan Malaysia
a) Mempercepat kemerdekaan
-Singapura太小,SabahSarawakBrunei的人又太少, 都不能自己独立, 所以最好加入Malaysia.
-让Singapura, Sabah, Sarawak, Brunei快点独立, 因为他们那时都还under British.
b) Keseimbangan kaum
-mengimbangi penduduk bumiputera dengan bukan bumiputera
c) Memajukan sosioekonomi
-mewujudkan pasaran ekonomi
-menyatukan sumber tenaga manusia & sumber asli
-menghapuskan sekatan cukai
-menarik pemodal luar
-memajukan taraf hidup
d) Keselamatan dan kestabilan negara
-避免*Singapura & Sarawak* jatuh ke tangan komunis.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Reaksi
Negeri-negeri terlibat:
PTM
支持, 可是PAS建议membentuk Melayu Raya yang merangkumi Indonesia.
Singapura
PETIR(dipimpin oleh李光耀)支持.
Barisan Sosialis + Parti Rakyat Singapura 反对, 他们认为British只是要mengekalkan pengaruhnya.
因为意见不同,所以新加坡政府就mengadakan referendum(投票)来看那些人民要怎样。结果,很多人都支持成立Persekutuan Malaysia.
Sabah
UNKO,USNO -支持
Parti Bersatu,Demokratik -本来是要Sabah先merdeka才支持, 可是最后无条件支持。
Pasok Momogun - 本来反对,因为他要Sabah跟 Sarawak和Brunei在一起. 可是最后还是支持。
Sarawak
PANAS,SNAP- 反对 过后支持
SUPP*- 反对,他要Sarawak跟 Sabah和Brunei在一起.
BARJASA, PESAKA, SCA-支持
Brunei
Sultan Omar Ali Saifuddin 支持
Parti Rakyat Brunei(pimpinan A.M.Azahari)反对, 他说Brunei加入Malaysia的话会变成tanah jajahan. 他建议成立Kalimantan Utara(Brunei+Sarawak+Sabah). 被拒绝后, 他们就melancarkan pemberontakan. 最后Brunei没有加入Malaysia因为:
a) Hasil minyak (Brunei很多油,很有钱,却不要跟人家share)
b) Kekananan sultan Brunei dalam pelantikan sebagai Yang-di-Pertuan Agong(每一个州的sultan轮流当agong, 可是等轮到sultan Brunei当agong他都已经死了咯, 所以他宁愿自己统治Brunei一个国家,可以马上当王)
Negara-negara jiran:
Indonesia
本来支持penubuhan Malaysia, 可是过后被PKI影响. PKI讲gagasan Persekutuan Malaysia是neokolonialisme*. 而且penubuhan Malaysia与Presiden Soekarno成立Indonesia Raya的理想背道而驰. Indonesia Raya=Tanah Melayu + Indonesia.
Filipina
反对。他讲Sabah是wilayah Kesultanan Sulu的一部分。但是British不要理他,因为他讲的话毫无根据。
Negara-negara Barat:
Britain + Amerika Syarikat 支持,因为:
a) mempercepat proses kemerdekaan Sg, Srwk, Sbh & Brunei
b) pengaruh komunis dapat disekat
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Langkah ke arah pembentukan Persekutuan Malaysia:
Gagasan dicadangkan-->JPPM-->Suruhanjaya Cobbold-->JAK-->Referendum Singapura--> Suruhanjaya PBB
Suruhanjaya Cobbold
目的:meninjau pandangan penduduk* di Srwk dan Sbh.
结果:他们同意加入Malaysia.
1/3人无条件支持,
1/3人支持,不过要他们的kepentingan dilindungi.
1/3人要Sbh和Srwk先merdeka才决定.
JAK
目的:membincangkan hak dan kepentingan* Sbh, Srwk dan Brunei.
结果:Tuntutan 20 Perkara Sabah dicadangkan dan dimasukkan dalam perlembagaan.
Referendum Singapura
目的:meninjau pendapat penduduk Singapura*
结果:他们同意加入Malaysia.
Suruhanjaya PBB
目的:meninjau semula* pandangan penduduk Srwk dan Sbh atas permintaan Indonesia和Filipina.他们以为再问多一次就能改变结局.
结果:Srwk和Sbh人还是想要加入Malaysia.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYPengisytiharan Persekutuan Malaysia
Perlembagaan Persekutuan Malaysia=
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu + Tuntutan 20 Perkara.
(请读课本pg216那两个格子)
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Konfrontasi
Indonesia和Filipina不但不承认Malaysia,而且还跟Malaysia断绝外交关系。Indonesia更够力, 直接melancarkan konfrontasi.虽然如此, Malaysia和Indonesia的领袖还是努力meneruskan usaha perdamaian.
1.Rundingan tidak rasmi di Tokyo
-Tunku Abdul Rahman + Presiden Sukarno
-membawa isu konfrontasi ke sidang kemuncak di Manila.
2.Sidang Kemuncak di Manila
-MAPHILINDO* <(meningkatkan hubungan persahabatan)
-menuntut wakil PBB membuat tinjauan semula(就是上面讲的那个Suruhanjaya PBB)
3.Persidangan di Bangkok
-Tun Abdul Razak + Dr. Subandrio
-gagal mencapai kata sepakat berkenaan gencatan senjata.
4.Persidangan di Tokyo
-gagal kerana Indonesia enggan mengundurkan tentera dan menuduh Malaysia membelakangkan keputusan Sidang Kemuncak Manila.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
解决konfrontasi的方式
a) Rundingan (上面)
b) Bantahan rasmi kepada PBB
-PBB爱莫能助, 因为dihalang oleh kuasa veto Rusia.
c) Menyusun semula PPT(Askar Wataniah)
-rakyat tempatan menyertai PPT
d) Sokongan daripada negara-negara Komanwel
-Britain, Australia, New Zealand, Kanada (BANK)
Gestapo 30 September*事件发生后, konfrontasi就渐渐kendur了. Malaysia和Indonesia签perjanjian pemulihan hubungan, Filipina也memulihkan hubungan dengan Malaysia.
Perjanjian Pemulihan Hubungan antara Malaysia dengan Indonesia
-Tun Abdul Razak + Adam Malik
-ditandatangani untuk menamatkan konfrontasi.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Pemisahan Singapura
Faktor:a) Masalah Ekonomi
-Sg menuntut agar statusnya sebagai pusat perindustrian, perdagangan dan pelabuhan bebas tidak disaingi oleh kerajaan pusat.
-menuntut keistimewaan cukai
b) Konsep Malaysian Malaysia
-hak sama rata
-menafikan institusi raja
-menentang hak istimewa orang Melayu & bumiputera
c) Pertikaian Parti Perikatan-PETIR
-PETIR menuduh MCA tidak mewakili kepentingan Cina
-PETIR bertanding menentang parti Perikatan dalam pilihanraya
d) Rusuhan Kaum
-membangkitkan sentimen perkauman
-menggugat keselamatan negara
然后有人就把Singapura赶走了.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
End.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
这课主要是讲
PTM + Sarawak + Sabah + Singapura(过后退出) + Brunei(没有加入) = Malaysia.
Then Indonesia + Filipina反对,就搞出一大堆事情.
Gagasan Persekutuan Malaysia = 把那五个地方gabung起来的cadangan.(dikemukakan oleh Tunku Abdul Rahman)
JPPM*成立untuk mengadakan rundingan* dengan那些地方的pemimpin*.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Matlamat pembentukan Persekutuan Malaysia
a) Mempercepat kemerdekaan
-Singapura太小,SabahSarawakBrunei的人又太少, 都不能自己独立, 所以最好加入Malaysia.
-让Singapura, Sabah, Sarawak, Brunei快点独立, 因为他们那时都还under British.
b) Keseimbangan kaum
-mengimbangi penduduk bumiputera dengan bukan bumiputera
c) Memajukan sosioekonomi
-mewujudkan pasaran ekonomi
-menyatukan sumber tenaga manusia & sumber asli
-menghapuskan sekatan cukai
-menarik pemodal luar
-memajukan taraf hidup
d) Keselamatan dan kestabilan negara
-避免*Singapura & Sarawak* jatuh ke tangan komunis.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Reaksi
Negeri-negeri terlibat:
PTM
支持, 可是PAS建议membentuk Melayu Raya yang merangkumi Indonesia.
Singapura
PETIR(dipimpin oleh李光耀)支持.
Barisan Sosialis + Parti Rakyat Singapura 反对, 他们认为British只是要mengekalkan pengaruhnya.
因为意见不同,所以新加坡政府就mengadakan referendum(投票)来看那些人民要怎样。结果,很多人都支持成立Persekutuan Malaysia.
Sabah
UNKO,USNO -支持
Parti Bersatu,Demokratik -本来是要Sabah先merdeka才支持, 可是最后无条件支持。
Pasok Momogun - 本来反对,因为他要Sabah跟 Sarawak和Brunei在一起. 可是最后还是支持。
Sarawak
PANAS,SNAP- 反对 过后支持
SUPP*- 反对,他要Sarawak跟 Sabah和Brunei在一起.
BARJASA, PESAKA, SCA-支持
Brunei
Sultan Omar Ali Saifuddin 支持
Parti Rakyat Brunei(pimpinan A.M.Azahari)反对, 他说Brunei加入Malaysia的话会变成tanah jajahan. 他建议成立Kalimantan Utara(Brunei+Sarawak+Sabah). 被拒绝后, 他们就melancarkan pemberontakan. 最后Brunei没有加入Malaysia因为:
a) Hasil minyak (Brunei很多油,很有钱,却不要跟人家share)
b) Kekananan sultan Brunei dalam pelantikan sebagai Yang-di-Pertuan Agong(每一个州的sultan轮流当agong, 可是等轮到sultan Brunei当agong他都已经死了咯, 所以他宁愿自己统治Brunei一个国家,可以马上当王)
Negara-negara jiran:
Indonesia
本来支持penubuhan Malaysia, 可是过后被PKI影响. PKI讲gagasan Persekutuan Malaysia是neokolonialisme*. 而且penubuhan Malaysia与Presiden Soekarno成立Indonesia Raya的理想背道而驰. Indonesia Raya=Tanah Melayu + Indonesia.
Filipina
反对。他讲Sabah是wilayah Kesultanan Sulu的一部分。但是British不要理他,因为他讲的话毫无根据。
Negara-negara Barat:
Britain + Amerika Syarikat 支持,因为:
a) mempercepat proses kemerdekaan Sg, Srwk, Sbh & Brunei
b) pengaruh komunis dapat disekat
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Langkah ke arah pembentukan Persekutuan Malaysia:
Gagasan dicadangkan-->JPPM-->Suruhanjaya Cobbold-->JAK-->Referendum Singapura--> Suruhanjaya PBB
Suruhanjaya Cobbold
目的:meninjau pandangan penduduk* di Srwk dan Sbh.
结果:他们同意加入Malaysia.
1/3人无条件支持,
1/3人支持,不过要他们的kepentingan dilindungi.
1/3人要Sbh和Srwk先merdeka才决定.
JAK
目的:membincangkan hak dan kepentingan* Sbh, Srwk dan Brunei.
结果:Tuntutan 20 Perkara Sabah dicadangkan dan dimasukkan dalam perlembagaan.
Referendum Singapura
目的:meninjau pendapat penduduk Singapura*
结果:他们同意加入Malaysia.
Suruhanjaya PBB
目的:meninjau semula* pandangan penduduk Srwk dan Sbh atas permintaan Indonesia和Filipina.他们以为再问多一次就能改变结局.
结果:Srwk和Sbh人还是想要加入Malaysia.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYPengisytiharan Persekutuan Malaysia
Perlembagaan Persekutuan Malaysia=
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu + Tuntutan 20 Perkara.
(请读课本pg216那两个格子)
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Konfrontasi
Indonesia和Filipina不但不承认Malaysia,而且还跟Malaysia断绝外交关系。Indonesia更够力, 直接melancarkan konfrontasi.虽然如此, Malaysia和Indonesia的领袖还是努力meneruskan usaha perdamaian.
1.Rundingan tidak rasmi di Tokyo
-Tunku Abdul Rahman + Presiden Sukarno
-membawa isu konfrontasi ke sidang kemuncak di Manila.
2.Sidang Kemuncak di Manila
-MAPHILINDO* <(meningkatkan hubungan persahabatan)
-menuntut wakil PBB membuat tinjauan semula(就是上面讲的那个Suruhanjaya PBB)
3.Persidangan di Bangkok
-Tun Abdul Razak + Dr. Subandrio
-gagal mencapai kata sepakat berkenaan gencatan senjata.
4.Persidangan di Tokyo
-gagal kerana Indonesia enggan mengundurkan tentera dan menuduh Malaysia membelakangkan keputusan Sidang Kemuncak Manila.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
解决konfrontasi的方式
a) Rundingan (上面)
b) Bantahan rasmi kepada PBB
-PBB爱莫能助, 因为dihalang oleh kuasa veto Rusia.
c) Menyusun semula PPT(Askar Wataniah)
-rakyat tempatan menyertai PPT
d) Sokongan daripada negara-negara Komanwel
-Britain, Australia, New Zealand, Kanada (BANK)
Gestapo 30 September*事件发生后, konfrontasi就渐渐kendur了. Malaysia和Indonesia签perjanjian pemulihan hubungan, Filipina也memulihkan hubungan dengan Malaysia.
Perjanjian Pemulihan Hubungan antara Malaysia dengan Indonesia
-Tun Abdul Razak + Adam Malik
-ditandatangani untuk menamatkan konfrontasi.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
Pemisahan Singapura
Faktor:a) Masalah Ekonomi
-Sg menuntut agar statusnya sebagai pusat perindustrian, perdagangan dan pelabuhan bebas tidak disaingi oleh kerajaan pusat.
-menuntut keistimewaan cukai
b) Konsep Malaysian Malaysia
-hak sama rata
-menafikan institusi raja
-menentang hak istimewa orang Melayu & bumiputera
c) Pertikaian Parti Perikatan-PETIR
-PETIR menuduh MCA tidak mewakili kepentingan Cina
-PETIR bertanding menentang parti Perikatan dalam pilihanraya
d) Rusuhan Kaum
-membangkitkan sentimen perkauman
-menggugat keselamatan negara
然后有人就把Singapura赶走了.
CCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCYCCY
End.
March 6, 2010
Form 3 Bab 6
Bab 6-Perubahan Pentadbiran ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak dan Sabah.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Sarawak
1941年,C.V.Brooke memperkenalkan Perlembagaan 1941可是tidak dapat dilaksanakan因为Jepun menyerang Sarawak。日本人menduduki Sarawak到1945年,也就是World War 2结束那年。WW2结束后,British就去Sarawak成立PTB。PTB的工作是mengembalikan ketenteraman, memulihkan ekonomi & mengemas kini pentadbiran. 总之就是负责把整个Sarawak弄好好来。
这时候Sarawak还是Brooke的。British政府想要得到Sarawak,而C.V.Brooke也愿意把Sarawak交给他。
Faktor CVB menyerahkan S kepada kerajaan B
a) Desakan British
-British要menjamin他的pelaburan.
b) Pertikaian keluarga
CVB老了,体弱多病,不能管Sarawak,因此决定退休。他没有继承人,也不想要给他的外甥Anthony Brooke管理Sarawak. 所以就干脆给British.
c) Masalah kewangan
战争后Sarawak损失重大,CVB没钱重建它.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
CVB派他的代表Gerard T. MacBryan去跟Majlis Tertinggi Sarawak的那些ketua讨签名。Gerard T. MacBryan*跟Bab 2那个Harold MacMichael*一样,用tipu muslihat骗签名,所以很快就讨到了。过后他竟然在那边宣布讲Majlis Tertinggi Sarawak赞同把Sarawak交给British,令Melayu & Iban人很不爽。
所以Pejabat Tanah Jajahan要求CVB mendapat persetujuan secara perundangan & demokrasi. 于是,CVB mengadakan persidangan Majlis Negeri。最后Majlis Negeri meluluskan Rang Undang-Undang Penyerahan Sarawak(Cession Bill). 1.7.1946, British正式宣布Sarawak成为Jajahan Mahkota British.
1st Gabenor=Sir Charles Arden Clarke
2nd Gabenor=Sir Duncan Stewart
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Faktor Gerakan Antipenyerahan Sarawak
a) Bertentangan dengan Perlembagaan 1941*
b) Tipu muslihat* CVB
c) Anthony Brooke* tidak dilantik sebagai Rajah Sarawak
反penyerahan Sarawak的团体: PKMS, BPM, BPS, PDS.
他们menentang的方法:
-surat bantahan
-kawat
-telegram
-poster
-sepanduk
-tunjuk perasaan
反penyerahan Sarawak的女人:
-Lily Eberwein
-Sharifah Hajah Sipah Tuanku Othman
-Dayang Fauziah
-Ajibah Abol
这些女人去示威(demonstrasi)。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
British发现很多反对者都是政府人员,所以就发一张通告(Pekeliling No.9)警告他们不要再做那些事情。哪里知道这个Pekeliling No.9让他们更生气,很多人就辞职,大部分是马来老师。这使到很多学校被迫关闭。也有很多Maktab Perguruan Melayu Sarawak的学生meninggalkan pengajian.
最够力的tunjuk perasaan发生在Kuching.那些人反对Sir Charles Arden Clarke当Gabenor Sarawak.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
British为了对付这些反对者而采取的行动:
a) Memecahbelahkan perpaduan
b) 成立Young Malay Association (YMA).
c) Melaga-lagakan orang Melayu + Dayak
d) 侮辱golongan antipenyerahan
最后British成功了。于是,BPM(反对者)就成立Rukun Tiga Belas*. RTB的成员都是radikal的,他们发誓一定要杀掉那些支持penyerahan Sarawak kepada British的人。其中一个成员*Rosli Dhobi*负责去杀Sir Duncan Stewart. 当Sir Duncan Stewart来到Sibu时,Rosli Dhobi马上用刀刺他。一个星期后,Sir Duncan Stewart死在hospital Singapura. 这件事让British有借口用强硬的方式对付那些反对者。Rosli Dhobi, Morshidi Sidek, Awang Rambli & Bujang Suntong被gantung sampai mati*. 其他的Rukun Tiga Belas成员被关进监牢。然后British继续menjajah Sarawak到1963年Malaysia成立的时候。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak
1946:
-Sistem pentadbiran disusun semula untuk memudahkan pentadbiran
-Sarawak dibahagikan kepada 5 bahagian(diketuai oleh Residen).
-Setiap bahagian dibahagikan kepada beberapa daerah(diketuai oleh Pegawai Daerah).
1947:
-Majlis Tempatan dibentuk(memberi peluang kepada ahli mengambil bahagian dalam pentadbiran)
-Tugas Majlis Tempatan: menguruskan pelajaran rendah/bekalan air/jalan raya/kesihatan, mengawal perbelanjaan, mengutip cukai kepala.
1956:
-Perlembagaan baru diperkenalkan
-Ahli Majlis Negeri dan Majlis Tertinggi ditambah menjadi 10 orang.
Parti Politik
-PANAS
-SCA
-SNAP
-PESAKA
-SUPP
-BARJASA
1962年,全部parti politik(除了SUPP)加入Perikatan Sarawak.
Perikatan Sarawak dibentuk untuk menghadapi pilihan raya.
然后他们赢了。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Sabah
跟Sarawak一样,WW2结束后就有PTB, PTB负责mengembalikan keamanan dan ketenteraman. 过后SBUB就把Sabah交给British.
Faktor Sabah diserahkan kepada kerajaan British.
a) Desakan pelabur dan pemodal Eropah
b) Mengeksploitasi sumber bahan mentah
c) Menjamin kedudukan dan keselamatan
Sabah人没有像Sarawak那样反对penyerahan. 只是waris Kesultanan Sulu认为Sabah是他的。
PKML和BARIP berjuang untuk memperbaiki keadaan politik dan ekonomi.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
1950:
-British memperkenalkan perlembagaan baru.
-Majlis Kerja & Majlis Undangan ditubuhkan untuk melatih penduduk tempatan menjadi pemimpin
1952: -Pilihanraya Majlis Tempatan diadakan untuk memilih perwakilan secara demokrasi.
1960: -Meminda perlembagaan untuk menambah jumlah pemimpin kaum bumiputera dalam Majlis Undangan.
-Ahli dilantik oleh Gabenor British.
1962: -Pilihanraya Majlis Undangan diperkenalkan.
Parti politik
-UNKO
-USNO
-Pasok Momogun
-SCA (Parti Bersatu + Demokratik)
这四个parti加入Perikatan Sabah, 然后在pilihanraya中获得胜利.
Kemunculan parti politik di Sabah semakin ketara selepas pengumuman gagasan Persekutuan Malaysia*
*Di Sabah, gerakan kebangsaan agak perlahan kerana dasar British yang menindas sebarang bentuk gerakan politik yang dimulakan.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Sarawak
1941年,C.V.Brooke memperkenalkan Perlembagaan 1941可是tidak dapat dilaksanakan因为Jepun menyerang Sarawak。日本人menduduki Sarawak到1945年,也就是World War 2结束那年。WW2结束后,British就去Sarawak成立PTB。PTB的工作是mengembalikan ketenteraman, memulihkan ekonomi & mengemas kini pentadbiran. 总之就是负责把整个Sarawak弄好好来。
这时候Sarawak还是Brooke的。British政府想要得到Sarawak,而C.V.Brooke也愿意把Sarawak交给他。
Faktor CVB menyerahkan S kepada kerajaan B
a) Desakan British
-British要menjamin他的pelaburan.
b) Pertikaian keluarga
CVB老了,体弱多病,不能管Sarawak,因此决定退休。他没有继承人,也不想要给他的外甥Anthony Brooke管理Sarawak. 所以就干脆给British.
c) Masalah kewangan
战争后Sarawak损失重大,CVB没钱重建它.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
CVB派他的代表Gerard T. MacBryan去跟Majlis Tertinggi Sarawak的那些ketua讨签名。Gerard T. MacBryan*跟Bab 2那个Harold MacMichael*一样,用tipu muslihat骗签名,所以很快就讨到了。过后他竟然在那边宣布讲Majlis Tertinggi Sarawak赞同把Sarawak交给British,令Melayu & Iban人很不爽。
所以Pejabat Tanah Jajahan要求CVB mendapat persetujuan secara perundangan & demokrasi. 于是,CVB mengadakan persidangan Majlis Negeri。最后Majlis Negeri meluluskan Rang Undang-Undang Penyerahan Sarawak(Cession Bill). 1.7.1946, British正式宣布Sarawak成为Jajahan Mahkota British.
1st Gabenor=Sir Charles Arden Clarke
2nd Gabenor=Sir Duncan Stewart
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Faktor Gerakan Antipenyerahan Sarawak
a) Bertentangan dengan Perlembagaan 1941*
b) Tipu muslihat* CVB
c) Anthony Brooke* tidak dilantik sebagai Rajah Sarawak
反penyerahan Sarawak的团体: PKMS, BPM, BPS, PDS.
他们menentang的方法:
-surat bantahan
-kawat
-telegram
-poster
-sepanduk
-tunjuk perasaan
反penyerahan Sarawak的女人:
-Lily Eberwein
-Sharifah Hajah Sipah Tuanku Othman
-Dayang Fauziah
-Ajibah Abol
这些女人去示威(demonstrasi)。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
British发现很多反对者都是政府人员,所以就发一张通告(Pekeliling No.9)警告他们不要再做那些事情。哪里知道这个Pekeliling No.9让他们更生气,很多人就辞职,大部分是马来老师。这使到很多学校被迫关闭。也有很多Maktab Perguruan Melayu Sarawak的学生meninggalkan pengajian.
最够力的tunjuk perasaan发生在Kuching.那些人反对Sir Charles Arden Clarke当Gabenor Sarawak.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
British为了对付这些反对者而采取的行动:
a) Memecahbelahkan perpaduan
b) 成立Young Malay Association (YMA).
c) Melaga-lagakan orang Melayu + Dayak
d) 侮辱golongan antipenyerahan
最后British成功了。于是,BPM(反对者)就成立Rukun Tiga Belas*. RTB的成员都是radikal的,他们发誓一定要杀掉那些支持penyerahan Sarawak kepada British的人。其中一个成员*Rosli Dhobi*负责去杀Sir Duncan Stewart. 当Sir Duncan Stewart来到Sibu时,Rosli Dhobi马上用刀刺他。一个星期后,Sir Duncan Stewart死在hospital Singapura. 这件事让British有借口用强硬的方式对付那些反对者。Rosli Dhobi, Morshidi Sidek, Awang Rambli & Bujang Suntong被gantung sampai mati*. 其他的Rukun Tiga Belas成员被关进监牢。然后British继续menjajah Sarawak到1963年Malaysia成立的时候。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak
1946:
-Sistem pentadbiran disusun semula untuk memudahkan pentadbiran
-Sarawak dibahagikan kepada 5 bahagian(diketuai oleh Residen).
-Setiap bahagian dibahagikan kepada beberapa daerah(diketuai oleh Pegawai Daerah).
1947:
-Majlis Tempatan dibentuk(memberi peluang kepada ahli mengambil bahagian dalam pentadbiran)
-Tugas Majlis Tempatan: menguruskan pelajaran rendah/bekalan air/jalan raya/kesihatan, mengawal perbelanjaan, mengutip cukai kepala.
1956:
-Perlembagaan baru diperkenalkan
-Ahli Majlis Negeri dan Majlis Tertinggi ditambah menjadi 10 orang.
Parti Politik
-PANAS
-SCA
-SNAP
-PESAKA
-SUPP
-BARJASA
1962年,全部parti politik(除了SUPP)加入Perikatan Sarawak.
Perikatan Sarawak dibentuk untuk menghadapi pilihan raya.
然后他们赢了。
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Sabah
跟Sarawak一样,WW2结束后就有PTB, PTB负责mengembalikan keamanan dan ketenteraman. 过后SBUB就把Sabah交给British.
Faktor Sabah diserahkan kepada kerajaan British.
a) Desakan pelabur dan pemodal Eropah
b) Mengeksploitasi sumber bahan mentah
c) Menjamin kedudukan dan keselamatan
Sabah人没有像Sarawak那样反对penyerahan. 只是waris Kesultanan Sulu认为Sabah是他的。
PKML和BARIP berjuang untuk memperbaiki keadaan politik dan ekonomi.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
Langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
1950:
-British memperkenalkan perlembagaan baru.
-Majlis Kerja & Majlis Undangan ditubuhkan untuk melatih penduduk tempatan menjadi pemimpin
1952: -Pilihanraya Majlis Tempatan diadakan untuk memilih perwakilan secara demokrasi.
1960: -Meminda perlembagaan untuk menambah jumlah pemimpin kaum bumiputera dalam Majlis Undangan.
-Ahli dilantik oleh Gabenor British.
1962: -Pilihanraya Majlis Undangan diperkenalkan.
Parti politik
-UNKO
-USNO
-Pasok Momogun
-SCA (Parti Bersatu + Demokratik)
这四个parti加入Perikatan Sabah, 然后在pilihanraya中获得胜利.
Kemunculan parti politik di Sabah semakin ketara selepas pengumuman gagasan Persekutuan Malaysia*
*Di Sabah, gerakan kebangsaan agak perlahan kerana dasar British yang menindas sebarang bentuk gerakan politik yang dimulakan.
♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀ ♂ ♀
March 5, 2010
Form 3 Bab 5
Bab 5-Kemerdekaan Negara 31 Ogos 1957
这是form 3最短最容易的一课,重点不会很多。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
上一课讲到Parti Perikatan赢了pilihanraya嘛, 然后他们的manifesto有说要在4年内让Tanah Melayu独立。于是, Tunku Abdul Rahman (Ketua Menteri) 就跟那些raja和英国人讨论, 最后成立一个rombongan merdeka去英国争取独立。Rombongan Merdeka由Tunku Abdul Rahman率领,目的是要merundingkan kemerdekaan*.
Rombongan Merdeka的成员:
Wakil Parti Perikatan
-T.A.R.
-Razak
-Ismail
-H.S.Lee
Wakil Raja-raja Melayu
-Gantang
-Seth
-Kamil
-Othman
Rundingan di London dipengerusikan oleh Lord Lennox-Boyd(Setiausaha Tanah Jajahan British)
讨论讨论讨论,最后英国答应让Tanah Melayu独立。他们签了一个合约,叫Perjanjian London.
Beberapa perkara yang dipersetujui:
-Persekutuan Tanah Melayu会在31 Ogos 1957获得独立.
-成立一个suruhanjaya bebas来menggubal Perlembagaan Merdeka
-Parti Perikatan不会mengambil alih perniagaan British/kepentingan Barat
-Satu perjanjian pertahanan ditandatangani bagi menjaga keselamatan & kepentingan ekonomi British.
-Raja Berperlembagaan dikekalkan
-Pembahagian kuasa antara kerajaan pusat dan negeri
签完合约后,Rombongan Merdeka就浩浩荡荡地回来了, Tunku Abdul Rahman在Padang Merdeka, Bandar Hilir, Melaka宣布独立的日期。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Suruhanjaya Reid
-ditubuhkan untuk menggubal perlembagaan bagi PTM.
-dipengerusikan oleh Lord William Reid
其他的成员:
-Sir Ivor Jennings
-Sir William Mckell
-Tuan B. Malik
-Tuan Abdul Hamid
Tugas Suruhanjaya Reid
-Merangka sebuah perlembagaan
-Membentuk dan menentukan kuasa kerajaan pusat dan negeri
-Menjamin kedudukan khas raja-raja Melayu
-Mewujudkan satu rupa bangsa PTM.
为了让所有人满意,Suruhanjaya Reid的一些建议被迫dipinda.
Antara perkara yang dipersetujui:
-Sebuah negara persekutuan dibentuk
-Kerakyatan secara jus soli
-Kedudukan istimewa orang Melayu
-BM sebagai bahasa kebangsaan
-Islam sebagai agama rasmi
-Institusi raja-raja Melayu + konsep Raja Berperlembagaan dikekalkan
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Perlembagaan merdeka
请读课本pg 157.
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Pemasyhuran kemerdekaan
30 Ogos 1957半夜12点, di hadapan Padang Kelab Selangor, Bendera Union Jack diturunkan. Bendera PTM dinaikkan. 这代表我们已经成功摆脱英国殖民统治。
第二天早上,Pemasyhuran Kemerdekaan dilakukan di Stadium Merdeka, KL. 这个stadium是专门建for Pemasyhuran Kemerdekaan的。它dibina khas untuk melahirkan identiti kebangsaan kepada negara yang merdeka.
Pemasyhuran Kemerdekaan:
首先,Duke of Wellington(wakil Ratu Elizabeth)致词。然后他就把dokumen perisytiharan kemerdekaan 交给Tunku Abdul Rahman(课本写交给Agong,但在照片中是Tunku Abdul Rahman,所以我的老师说跟着照片)。接着,Tunku Abdul Rahman把perisytiharan kemerdekaan读出来。过后他就喊七次MERDEKA,于是全部人跟着喊.
Dokumen Pemasyhuran Kemerdekaan用两种语言写:
a)bahasa Melayu-dalam tulisan Jawi(simbol warisan bangsa)
b)bahasa Inggeris-dalam tulisan Rumi
Kandungan Pemasyhuran Kemerdekaan:
a) PTM menjadi sebuah negara yang merdeka setaraf dengan negara-negara lain di dunia.
b) Raja-raja Melayu dengan Ratu England menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 bagi membentuk PTM.
c) Semua penguasaan Baginda Ratu England dan Parlimen British ke atas NNS terbatal
d) Perlembagaan persekutuan berkuat kuasa pada 31 Ogos 1957.
e) PTM mengandungi 11 buah negeri(西马所有州属)
f) PTM merupakan sebuah negara demokrasi yang mengutamakan kesejahteraan rakyatnya.
红色字是重要地方,一定要背。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
这是form 3最短最容易的一课,重点不会很多。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
上一课讲到Parti Perikatan赢了pilihanraya嘛, 然后他们的manifesto有说要在4年内让Tanah Melayu独立。于是, Tunku Abdul Rahman (Ketua Menteri) 就跟那些raja和英国人讨论, 最后成立一个rombongan merdeka去英国争取独立。Rombongan Merdeka由Tunku Abdul Rahman率领,目的是要merundingkan kemerdekaan*.
Rombongan Merdeka的成员:
Wakil Parti Perikatan
-T.A.R.
-Razak
-Ismail
-H.S.Lee
Wakil Raja-raja Melayu
-Gantang
-Seth
-Kamil
-Othman
Rundingan di London dipengerusikan oleh Lord Lennox-Boyd(Setiausaha Tanah Jajahan British)
讨论讨论讨论,最后英国答应让Tanah Melayu独立。他们签了一个合约,叫Perjanjian London.
Beberapa perkara yang dipersetujui:
-Persekutuan Tanah Melayu会在31 Ogos 1957获得独立.
-成立一个suruhanjaya bebas来menggubal Perlembagaan Merdeka
-Parti Perikatan不会mengambil alih perniagaan British/kepentingan Barat
-Satu perjanjian pertahanan ditandatangani bagi menjaga keselamatan & kepentingan ekonomi British.
-Raja Berperlembagaan dikekalkan
-Pembahagian kuasa antara kerajaan pusat dan negeri
签完合约后,Rombongan Merdeka就浩浩荡荡地回来了, Tunku Abdul Rahman在Padang Merdeka, Bandar Hilir, Melaka宣布独立的日期。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Suruhanjaya Reid
-ditubuhkan untuk menggubal perlembagaan bagi PTM.
-dipengerusikan oleh Lord William Reid
其他的成员:
-Sir Ivor Jennings
-Sir William Mckell
-Tuan B. Malik
-Tuan Abdul Hamid
Tugas Suruhanjaya Reid
-Merangka sebuah perlembagaan
-Membentuk dan menentukan kuasa kerajaan pusat dan negeri
-Menjamin kedudukan khas raja-raja Melayu
-Mewujudkan satu rupa bangsa PTM.
为了让所有人满意,Suruhanjaya Reid的一些建议被迫dipinda.
Antara perkara yang dipersetujui:
-Sebuah negara persekutuan dibentuk
-Kerakyatan secara jus soli
-Kedudukan istimewa orang Melayu
-BM sebagai bahasa kebangsaan
-Islam sebagai agama rasmi
-Institusi raja-raja Melayu + konsep Raja Berperlembagaan dikekalkan
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Perlembagaan merdeka
请读课本pg 157.
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
Pemasyhuran kemerdekaan
30 Ogos 1957半夜12点, di hadapan Padang Kelab Selangor, Bendera Union Jack diturunkan. Bendera PTM dinaikkan. 这代表我们已经成功摆脱英国殖民统治。
第二天早上,Pemasyhuran Kemerdekaan dilakukan di Stadium Merdeka, KL. 这个stadium是专门建for Pemasyhuran Kemerdekaan的。它dibina khas untuk melahirkan identiti kebangsaan kepada negara yang merdeka.
Pemasyhuran Kemerdekaan:
首先,Duke of Wellington(wakil Ratu Elizabeth)致词。然后他就把dokumen perisytiharan kemerdekaan 交给Tunku Abdul Rahman(课本写交给Agong,但在照片中是Tunku Abdul Rahman,所以我的老师说跟着照片)。接着,Tunku Abdul Rahman把perisytiharan kemerdekaan读出来。过后他就喊七次MERDEKA,于是全部人跟着喊.
Dokumen Pemasyhuran Kemerdekaan用两种语言写:
a)bahasa Melayu-dalam tulisan Jawi(simbol warisan bangsa)
b)bahasa Inggeris-dalam tulisan Rumi
Kandungan Pemasyhuran Kemerdekaan:
a) PTM menjadi sebuah negara yang merdeka setaraf dengan negara-negara lain di dunia.
b) Raja-raja Melayu dengan Ratu England menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 bagi membentuk PTM.
c) Semua penguasaan Baginda Ratu England dan Parlimen British ke atas NNS terbatal
d) Perlembagaan persekutuan berkuat kuasa pada 31 Ogos 1957.
e) PTM mengandungi 11 buah negeri(西马所有州属)
f) PTM merupakan sebuah negara demokrasi yang mengutamakan kesejahteraan rakyatnya.
红色字是重要地方,一定要背。
☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻☻
March 4, 2010
Form 3 Bab 4
Bab 4-Kerjasama Antara Kaum Ke Arah Kemerdekaan
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
这课的关键字= perpaduan/kerjasama kaum
British讲如果要独立, 每个种族就必须团结合作。这是为了menjamin kestabilan politik & keharmonian masyarakat. 而且如果我们政治、经济稳定, 对British的ekonomi有益。所以Tanah Melayu的领导人就做了一大堆事情来mewujudkan perpaduan.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
1. Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC)
成立的目的: mengeratkan hubungan antara kaum.
Hasil daripada tolak ansur UMNO-CLC, beberapa perkara dipersetujui untuk mewujudkan perpaduan.
a)Syarat kewarganegaraan Persekutuan dilonggarkan
b)Orang Melayu diberi bantuan pelajaran dan ekonomi.
c)Pilihanraya diadakan di semua peringkat.
d)Sistem pendidikan yang mewajibkan penggunaan BM dan BI sebagai bahasa pengantar.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
2. Parti-parti politik
Konferensi Nasional: Menteri Besar + British + Parti Negara
Konvensi Nasional: UMNO + PAS
目的: 讨论perpaduan和pilihan raya的事。
*接下来请读课本Pg 124, 因为我懒惰打一模一样的东西出来*
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
3. Pendidikan
以前有五种sistem sekolah:
a) Sekolah agama Islam
b) Sekolah Vernakular Melayu
c) Sekolah Vernakular Cina
d) Sekolah Vernakular Tamil
e) Sekolah aliran Inggeris
每间学校都有不同的ciri ciri, 这会menghalang perpaduan kaum.
*请读课本pg 126, 127, 128旁边灰色的小格子,因为全部都很重要*
Beberapa laporan pelajaran dikemukakan untuk merapatkan jurang perbezaan pendidikan dan membentuk semangat perpaduan.
a) Laporan Barnes
-pendidikan sekolah rendah diwajibkan
-sekolah rendah menggunakan BM & BI
-sekolah menengah menggunakan BI
b) Laporan Fenn-Wu
-menolak Laporan Barnes kerana mahu terus mengekalkan sistem pendidikan vernakular Cina. 他们要华语sebagai bahasa pengantar.
c) Ordinan Pelajaran
-pendidikan sekolah rendah diwajibkan
-sekolah rendah menggunakan BM
-sekolah menengah menggunakan BI
d) Laporan Razak
-mengadakan sistem sekolah umum (BM)
-mengadakan sekolah jenis umum (BC/BT/BI)
-pendidikan rendah diwajibkan
-bahasa ibunda diajar jika terdapat 15 orang pelajar yang memohon
-mengadakan sukatan pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang sama.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
4. Sistem AhliTujuan: melatih orang Melayu dan kaum lain dalam pentadbiran.
Ciri-ciri:
-sistem kabinet bayangan
-anggota dikenali sebagai Ahli
-terdiri daripada 9 anggota (4個British, 3個Melayu, 1個Cina, 1個India)
-pelantikan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi British dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
5. Kelonggaran syarat kerakyatan(CLC建议的)
Tujuan:
a) 使imigran对Persekutuan Tanah Melayu忠心
b) 避免他们被komunis影响
*请读课本pg 133那两个粉红色的格子*
Syarat kerakyatan dilonggarkan之后,那些华人印度人都可以成为公民。为了避免马来人不爽,RIDA就成立了。RIDA(后来改成MARA)成立的目的是要membantu meningkatkan taraf sosioekonomi orang Melayu.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
6. Parti Perikatan (UMNO+MCA+MIC)(为了mewujudkan kerjasama politik)
这边没有什么重点,只是讲UMNO+MCA+MIC合作赢了pilihanraya罢了。
Pilihanraya下面会讲。
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
7. Pilihanraya Majlis Bandaran
Pilihanraya Majlis Bandaran yang pertama diadakan di Georgetown untuk memberi latihan ke arah berkerajaan sendiri. 那时Parti Radikal赢了。
过后, UMNO & MCA(Dato' Yahya Razak & H.S.Lee)合作bagi menghadapi pilihanraya Majlis Bandaran KL.
结果赢了。
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
8. Pilihanraya Negeri
Dalam Pilihanraya Negeri 1954, perikatan UMNO-MCA telah memenangi 226 daripada 268 kerusi negeri yang dipertandingkan.
Kemenangan ini mengukuhkan keyakinan rakyat kepada Parti Perikatan.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
9. Pilihanraya Majlis Perundangan Persekutuan
British menubuhkan Jawatankuasa Pilihanraya untuk melanjutkan proses berkerajaan sendiri. Jawatankuasa ini dianggotai oleh pegawai kanan British dan wakil parti politik.
Pilihanraya MPP diadakan pada 27 Julai 1955.
Manifesto Parti Perikatan dalam MPP yang pertama:
a) Kemerdekaan dicapai dalam masa 4 tahun
b) Menamatkan darurat
c) Pendidikan rendah diwajibkan
d) Menjadikan perkhidmatan awam yang bercorak tempatan
e) Hak Raja-raja Melayu dilindungi sebagai Raja Berperlembagaan
结果他们赢了。
赢的原因:
a) Sikap tolak ansur
b) Kebijaksanaan pemimpin
c) Kesanggupan berkongsi kuasa
d) Kesepakatan menentang PKM
e) Keinginan kemerdekaan
f) Manifesto pilihanraya yang meyakinkan
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
这课的关键字= perpaduan/kerjasama kaum
British讲如果要独立, 每个种族就必须团结合作。这是为了menjamin kestabilan politik & keharmonian masyarakat. 而且如果我们政治、经济稳定, 对British的ekonomi有益。所以Tanah Melayu的领导人就做了一大堆事情来mewujudkan perpaduan.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
1. Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC)
成立的目的: mengeratkan hubungan antara kaum.
Hasil daripada tolak ansur UMNO-CLC, beberapa perkara dipersetujui untuk mewujudkan perpaduan.
a)Syarat kewarganegaraan Persekutuan dilonggarkan
b)Orang Melayu diberi bantuan pelajaran dan ekonomi.
c)Pilihanraya diadakan di semua peringkat.
d)Sistem pendidikan yang mewajibkan penggunaan BM dan BI sebagai bahasa pengantar.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
2. Parti-parti politik
Konferensi Nasional: Menteri Besar + British + Parti Negara
Konvensi Nasional: UMNO + PAS
目的: 讨论perpaduan和pilihan raya的事。
*接下来请读课本Pg 124, 因为我懒惰打一模一样的东西出来*
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
3. Pendidikan
以前有五种sistem sekolah:
a) Sekolah agama Islam
b) Sekolah Vernakular Melayu
c) Sekolah Vernakular Cina
d) Sekolah Vernakular Tamil
e) Sekolah aliran Inggeris
每间学校都有不同的ciri ciri, 这会menghalang perpaduan kaum.
*请读课本pg 126, 127, 128旁边灰色的小格子,因为全部都很重要*
Beberapa laporan pelajaran dikemukakan untuk merapatkan jurang perbezaan pendidikan dan membentuk semangat perpaduan.
a) Laporan Barnes
-pendidikan sekolah rendah diwajibkan
-sekolah rendah menggunakan BM & BI
-sekolah menengah menggunakan BI
b) Laporan Fenn-Wu
-menolak Laporan Barnes kerana mahu terus mengekalkan sistem pendidikan vernakular Cina. 他们要华语sebagai bahasa pengantar.
c) Ordinan Pelajaran
-pendidikan sekolah rendah diwajibkan
-sekolah rendah menggunakan BM
-sekolah menengah menggunakan BI
d) Laporan Razak
-mengadakan sistem sekolah umum (BM)
-mengadakan sekolah jenis umum (BC/BT/BI)
-pendidikan rendah diwajibkan
-bahasa ibunda diajar jika terdapat 15 orang pelajar yang memohon
-mengadakan sukatan pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang sama.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
4. Sistem AhliTujuan: melatih orang Melayu dan kaum lain dalam pentadbiran.
Ciri-ciri:
-sistem kabinet bayangan
-anggota dikenali sebagai Ahli
-terdiri daripada 9 anggota (4個British, 3個Melayu, 1個Cina, 1個India)
-pelantikan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi British dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
5. Kelonggaran syarat kerakyatan(CLC建议的)
Tujuan:
a) 使imigran对Persekutuan Tanah Melayu忠心
b) 避免他们被komunis影响
*请读课本pg 133那两个粉红色的格子*
Syarat kerakyatan dilonggarkan之后,那些华人印度人都可以成为公民。为了避免马来人不爽,RIDA就成立了。RIDA(后来改成MARA)成立的目的是要membantu meningkatkan taraf sosioekonomi orang Melayu.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
6. Parti Perikatan (UMNO+MCA+MIC)(为了mewujudkan kerjasama politik)
这边没有什么重点,只是讲UMNO+MCA+MIC合作赢了pilihanraya罢了。
Pilihanraya下面会讲。
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
7. Pilihanraya Majlis Bandaran
Pilihanraya Majlis Bandaran yang pertama diadakan di Georgetown untuk memberi latihan ke arah berkerajaan sendiri. 那时Parti Radikal赢了。
过后, UMNO & MCA(Dato' Yahya Razak & H.S.Lee)合作bagi menghadapi pilihanraya Majlis Bandaran KL.
结果赢了。
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
8. Pilihanraya Negeri
Dalam Pilihanraya Negeri 1954, perikatan UMNO-MCA telah memenangi 226 daripada 268 kerusi negeri yang dipertandingkan.
Kemenangan ini mengukuhkan keyakinan rakyat kepada Parti Perikatan.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
9. Pilihanraya Majlis Perundangan Persekutuan
British menubuhkan Jawatankuasa Pilihanraya untuk melanjutkan proses berkerajaan sendiri. Jawatankuasa ini dianggotai oleh pegawai kanan British dan wakil parti politik.
Pilihanraya MPP diadakan pada 27 Julai 1955.
Manifesto Parti Perikatan dalam MPP yang pertama:
a) Kemerdekaan dicapai dalam masa 4 tahun
b) Menamatkan darurat
c) Pendidikan rendah diwajibkan
d) Menjadikan perkhidmatan awam yang bercorak tempatan
e) Hak Raja-raja Melayu dilindungi sebagai Raja Berperlembagaan
结果他们赢了。
赢的原因:
a) Sikap tolak ansur
b) Kebijaksanaan pemimpin
c) Kesanggupan berkongsi kuasa
d) Kesepakatan menentang PKM
e) Keinginan kemerdekaan
f) Manifesto pilihanraya yang meyakinkan
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
March 3, 2010
Form 3 Bab 3
Bab 3-Ancaman Parti Komunis Malaya dan Darurat
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥Komunisme
-diasaskan oleh Karl Marx
(Karl Marx写的书:
a) The Communist Manifesto
b) Das Capital
c) The German Ideology)
-menentang feudal dan imperialis
-memperjuangkan masyarakat tanpa kelas, memiliknegarakan tanah dan perindustrian
-Comitern叫Eropah的parti-parti komunis menyebar komunisme到全世界.
-Parti Kuomintang & Parti Komunis Nanyang负责在Tanah Melayu menyebarkan fahaman komunis.
-di kalangan orang Cina: melalui kesatuan sekerja, kelas-kelas malam, persatuan-persatuan dan penerbitan(KKPP)
-di kalangan orang Melayu: melalui PKI
马来人对komunisme没兴趣, 因为komunisme不信神(ateis),而且他们用kekerasan来达到目的。
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
PKM 成立的目的: menubuhkan Republik Komunis Malaya*
-PKM melatih ramai kader dan menyusup ke dalam kesatuan sekerja.
-PKM melancarkan mogok dan sabotaj bagi melumpuhkan ekonomi* British.
(Mogok yang paling hebat berlaku di Batu Arang, 结果参与mogok的人都dihantar pulang ke China)
日本攻打Tanah Melayu时, PKM跟British合作来menentang Jepun:
a) Anggota PKM dilatih dalam taktik perang gerila di Sekolah Latihan Khas 101
b) MPAJA ditubuhkan
c) British membekalkan senjata kepada MPAJA melalui Force 136.
日军投降后,PTB成立. (Bab 2有讲)
PTB 要MPAJA dibubarkan, 还叫MPAJA menyerahkan senjata.
PKM 答应解散MPAJA, 可是他们没交出所有的senjata, 反而把一部分藏起来.
所以British想到一个方法,就是给礼物。谁交出senjata, 就可以得到一包米 + $350.
Persidangan Pemuda Komunis Asia menggalakkan parti-parti komunis untuk mengadakan pemberontakan bersenjata.
于是PKM menubuhkan unit gerila (MRLA).
PKM开始用暴力:
a) menyerang ladang dan lombong
b) menyerang balai polis
c) membakar kilang dan bas
d) merosakkan landasan kereta api
e) membunuh orang yang bersubahat dengan British
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Komunis在Sungai Siput杀了三个pengurus ladang, Sir Edward Gent 就mengisytiharkan darurat, 目的是要melindungi ekonomi British.
Darurat让政府可以
-随便menahan被怀疑参与komunis活动的人
-去你家乱翻
-叫你搬家
-把你的kampung围起来(如果被怀疑)
为了消灭komunis,
1. British haram掉PKM, 顺便haram其他不合作的parti (AWAS/PETA/PERAM/PKMM/Hizbul Muslimin)
2. British 增加pasukan tentera dan polis, 又membawa masuk askar dari negara Komanwel (Australia, New Zealand, Afrika Timur, Fiji)
3. 成立Home Guard来帮polis和tentera menjaga keselamatan.
4. 训练Special Constables 去管偏僻的地区 (ladang, lombong)
5. Rancangan Briggs (等下再讲)
6. Perang Saraf (等下再讲)
7. Pengampunan beramai-ramai (British叫komunis投降,并答应不会处罚他们)
8. Pertemuan Baling
-Chin Peng写信叫Tunku Abdul Rahman去跟他merunding, 于是他们在Baling的一间英校 meet.
Wakil Persekutuan Tanah Melayu
*Tunku Abdul Rahman
*David Marshall
*Tun Tan Cheng Lock
Wakil PKM
*Chin Peng
*Chien Tien
*Rashid Maidin
Tunku Abdul Rahman叫Chin Peng 解散PKM, meletak senjata dan menyerah diri.
Chin Peng开条件,说如果政府承认PKM,他们就会meletak senjata dan menyerah diri.
Pertemuan Baling失败,因为Tunku Abdul Rahman enggan bertolak ansur.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Rancangan Briggs
-dilancarkan oleh Sir Henry Gurney
-Pengarah Operasi= Sir Harold Rowdon Briggs
-Tujuan= Melumpuhkan Min Yuen
(Min Yuen 负责membekalkan wang, makanan, ubat-ubatan, dan maklumat kepada komunis)
1. Kampung Baru
-penduduk di pinggir hutan dipindahkan ke kampung baru yang berpagar dan dikawal oleh Special Constables.
2. Kad catuan makanan
-确保每个家庭都有足够的粮食
3. Pergerakan dikawal
4. Gerakan kelaparan
-为了不让komunis得到makanan, ubatan, senjata dan maklumat.
5. Sekatan jalan raya(diadakan oleh pasukan keselamatan)
-确保komunis得不到食物
6. Sistem pendaftaran kebangsaan(IC)
-mengawal pergerakan penduduk
-membezakan penduduk dengan komunis
7. MCA
-membantu setinggan Cina menjalani kehidupan di kampung baru
-MCA mengutip derma melalui jualan loteri kebajikan, 筹到的钱捐给penduduk kampung baru.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Perang Saraf
-Sir Henry Gurney 去Bukit Fraser的时候被杀, 所以Sir Gerald Templer当上新的Pesuruhjaya Tinggi British.
-Sir Gerald Templer melancarkan PS, 因为他觉得单单用武力不能消灭komunis.
-Tujuan=menghapuskan komunis melalui kempen "memenangi hati dan fikiran rakyat".
-Perang Saraf使各民族团结起来menentang komunis.
1. Kawasan hitam/putih
-Hitam=Ada komunis (dikenakan perintah berkurung)
-Putih=No komunis (1st kawasan putih=Melaka)
2. Syarat kewarganegaraan dilonggarkan
-untuk mendapat sokongan orang Cina dan India
3. Hadiah
-谁捉到Chin Peng就可以拿 $250,000
4. Risalah
-diedarkan ke seluruh Tanah Melayu
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥Kesan Darurat
Politik
1. Syarat kewarganegaraan dilonggarkan
2. Mempercepat kemerdekaan
3. Penubuhan MCA
Ekonomi
1. Menggugat kehidupan rakyat
2. Pembangunan ekonomi terjejas
3. 政府花很多钱买武器untuk mengukuhkan sistem pertahanan
Sosial
1. Ramai orang terbunuh
2. Kesengsaraan hidup
3. Penduduk sukar untuk bergerak
4. Mengeratkan perpaduan
5. CLC ditubuhkan untuk mengeratkan hubungan antara kaum
6. Dasar pelajaran kebangsaan dilaksanakan
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
No comments:
Post a Comment